Ursus to firma produkująca ciągniki rolnicze, które zmechanizowały nasz kraj. Z taśm produkcyjnych zjechały pojazdy przeznaczone do lekkich prac polowych oraz te największe, które stosowane były na wielkich polach uprawnych. Jak każdy ciągnik, Ursus niestety się psuł i potrzebował regularnych przeglądów i napraw. Warto wiedzieć więc jakie części najlepiej kupić przed wymianą.

Części do silnika

Silnik ciągnika marki Ursus okazał się dobrą konstrukcją, która jednak z uwagi na swój wiek potrzebuje czasem większego remontu. Na rynku obecnie można zakupić zestaw naprawczy w skład którego powinno wchodzić :

  1. Tuleja
  2. Tłok
  3. Sworzeń
  4. Pierścienie : najczęściej 4 sztuki
  5. Zabezpieczenia : najczęściej 2 sztuki
  6. O-ring tulei : najczęściej 2 sztuki

Podczas remontu silnika warto też wymienić komplet uszczelek. Należy jednak sprawdzić czy posiadamy wersję z 4 czy wersję z 6 cylindrami, ponieważ istnieją dwa różne rodzaje kompletów uszczelnień

Części do zespołu przeniesienia napędu

Elementem przeniesienia napędu, który najczęściej ulega usterkom jest sprzęgło. W starszych ciągnikach marki Ursus, występowała ono jako standardowe rozwiązanie czyli popularne słoneczko. Ważne jest, aby przed zakupem sprawdzić jaką wersję silnikową ma nasz ciągnik. Tarcza sprzęgła ma średnicę 325 mm dla silnika z 4 cylindrami oraz 350 mm dla silnika z 6 cylindrami. W wersji silnikowej z turbiną warto rozważyć wymianę kolektora wydechowego oraz przewodów gumowych.

Części układu hamulcowego

Układ hamulcowy w Ursusach opierał się przeważnie na hamulcach tarczowych. Jeżeli planujemy remont tego zespołu to warto przyjrzeć się bliżej pompie hamulcowej oraz dociskowi. Części oryginalne bowiem powinny być produkcji czeskiej.

Części do układu hydraulicznego

Jeżeli planujemy remont układu hydraulicznego to przede wszystkim należy sprawdzić stan przewodów hydraulicznych. Jeżeli wymagają wymiany, to nowe przewody muszą być w stanie wytrzymać określone ciśnienie generowane przez układ. W przypadku wymiany pompy, często używana była konstrukcja, która umożliwiała przepływ 42l/min cieczy hydraulicznej.